dissabte, 5 de maig del 2012

AVALUACIÓ – RESULTATS WISC-R

Finalment he acabat de passar el WISC-R. En principi és una prova que es pot passar en 90 minuts, però jo, amb la M. ho he fet en tres sessions perquè tenint en compte que es tractava d’un re-test i que la nena ja té un diagnòstic TDAH+Dislèxia, no volia cansar-la. Així, crec que els resultats són també més reals, ja que si li hagués passat tota la prova seguida el seu “rendiment” hagués baixat a la meitat de la prova.
Una ressenya a  considerar: "Lo que medimos con los testS de inteligencia no es lo que aparentemente pretende medir el test, la información del sujeto, su percepción espacial o su capacidad de razonar. Lo que miden los tests de inteligencia -lo que esperamos y deseamos que midan- es algo mucho más importante: la capacidad del sujeto de comprender el mundo que le rodea y los recursos que posee para enfrentarse con sus exigencias y desafíos".David Wechsler (1.896-1.981)
Cal considerar que la prova no està construïda específicament amb fins diagnòstics de cap tipus, si bé, el resultat total del C.I pot indicar-nos (segons alguns criteris diagnòstics com els contemplats en el DSM-IV), la presencia de un retràs mental lleu, moderat o sever.
Pel que fa a indicadors pel Trastorn de dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH), la prova pot donar-nos alguns indicis malgrat no estar construïda específicament per a aquest trastorn. L’actitud de l’infant davant les diferents proves, la seva impulsivitat o atenció ens dóna una informació molt valuosa. En general els infants amb dèficit atencionals puntuen baix en aritmètica, claus i dígits del WISC-R.
Efectivament, la prova de dígits ha estat potser la més fluixa. Aquesta subprova, medeix la memòria auditiva a curt termini i l’atenció. La tasca avalua la capacitat de l’infant per retenir diversos elements que no tenen relació lògica entre si. Degut a que la informació auditiva s’ha de recordar i repetir de manera oral en una seqüència adequada, la tasca ens pot donar una idea de la capacitat de l’infant en els processos que requereixen seqüenciació (per exemple: problemes matemàtics). De totes maneres haig de dir que la tasca és difícil fins i tot per persones sense cap dificultat ja que com comentàvem amb la meva tutora la memòria auditiva no es treballa “massa, ni bé” a les escoles. Personalment, la part de la tasca que s’han de dir els dígits en l’ordre invers jo mateixa no sé com l’hagués fet.
La subprova d’aritmètica, també ha sortit fluixa. Aquesta requereix que l’infant segueixi instruccions verbals, que es concentri en parts específiques de les preguntes i que utilitzi operacions numèriques (mentals). Es medeix, per tant el raonament numèric i concentració mental. Es requereix la utilització de funcions no cognoscitives (concentració i atenció) en conjunt amb funcions cognoscitives (coneixement d’operacions numèriques). L’èxit de la prova pot venir determinat per el nivell d’educació i de la capacitat d’atenció sostinguda. En finalitzar la tasca, li vaig preguntar si a l’escola feien càlcul mental i em va respondre que feia dos anys que no en feien. Per mi aquesta dada cal tenir-la en consideració.
Destacar que totes les subproves manipulatives han sortit molt bé, la qual cosa cara a la intervenció psicopedagògica em dóna la pista que aquest infant podria funcionar molt bé amb activitats manipulatives.
A banda dels resultats, i com m’agrada contrastar la informació, la psicopedagoga de l’EAP que ve a la meva escola em va estar parlant del WISC IV i em comentava que el WISC-R s’havia quedat una mica antiquat i no encaixava gaire en la realitat actual, per exemple en el cas dels trencaclosques i historietes. Ella tenia al seu ordinador tot el material de les proves digitalitzat, la qual cosa motivava molt als alumnes a qui els havia de passar el test. A més a més, aquesta nova versió té molts elements més visuals que resulten més atractius pels infants. També em va comentar que una de les limitacions d’aquest test (tant el WISC-R com el WISC IV), és la seva incapacitat per detectar problemes específics de la lectura com la dislèxia, és per això cal passar altres tipus de proves com el TALEC o PROLEC.



Historietes

Trencaclosques

5 comentaris:

  1. Hola Ester,
    Jo durant la meva intervenció he fet servir el WISC-IV, primer perquè el centre comptava amb aquest i perquè també m'havien comentat que el WISC-R, estava més desfasat. El que no sabia és que hi hagués la possibilitat de que estigués digitalitzat! Sens dubte penso que així és més engrescador i fàcil per a realitzar amb els alumnes!!
    Molt bona feina i ànims per a la recta final!
    Thais

    ResponElimina
    Respostes
    1. Thais, el material no està digitalitzat, se'l va digitalitzar aquesta psicopedagoga, però no sé com ho va fer. Ja li preguntaré.

      Elimina
  2. Hola Ester,
    Jo també he utilitzat aquest test amb els alumnes als quals estic fent l'avaluació psicopedagògica. Els alumnes són de la ESO i així com dius he pogut passar el test en 90 minuts. És molt més nou que els WISC-R (que he pogut comparar degut a que també hi és al departament) i és fàcil poder passar-lo.
    Al pràcticum I em vaig iniciar amb un alumne d'EP i aquest vegada he pogut veure la diferència entre un alumne NEE i un amb altes capacitats. Són de 4t d'ESO i la quantitats de respostes d'un alumne a l'altre és considerablement alta. M’ha encantat poder revisar-ne les respostes i calcular-ne els resultats.
    Això si, la meva tutora de pràctiques recomana que sempre es passi una altra prova per confirmar el resultats. T'animo a que provis el RAVEN, és una prova no verbal molt fàcil per corroborar resultat tal i com t'he esmentat. Al meu blog en faig cinc cèntims de les dues proves si t'interessa!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Esther. M'ho miraré, però la meva tutora no té aquesta prova i no sé si la podré conseguir per internet.

      Elimina
  3. Hola Ester,
    Jo també he utilitzat aquest test amb els alumnes als quals estic fent l'avaluació psicopedagògica. Els alumnes són de la ESO i així com dius he pogut passar el test en 90 minuts. És molt més nou que els WISC-R (que he pogut comparar degut a que també hi és al departament) i és fàcil poder passar-lo.
    Al pràcticum I em vaig iniciar amb un alumne d'EP i aquest vegada he pogut veure la diferència entre un alumne NEE i un amb altes capacitats. Són de 4t d'ESO i la quantitats de respostes d'un alumne a l'altre és considerablement alta. M’ha encantat poder revisar-ne les respostes i calcular-ne els resultats.
    Això si, la meva tutora de pràctiques recomana que sempre es passi una altra prova per confirmar el resultats. T'animo a que provis el RAVEN, és una prova no verbal molt fàcil per corroborar resultat tal i com t'he esmentat. Al meu blog en faig cinc cèntims de les dues proves si t'interessa!

    ResponElimina