En aquest moment em trobo en la fase 4 del meu projecte on em proposava una avaluació psicopedagògica amb els següents objectius:
1. Tenir el consentiment familiar i realitzar un re-test (per valorar els avenços
aconseguits i el punt de partida de la meva intervenció).
2. Observar l’alumne en diferents situacions (dins el gabinet: escriptura, joc,
lectura...).
3. Aplicar proves psicopedagògiques (Re-test)
4. Identificar les potencialitats de l’infant i les seves necessitats educatives.
5. Mantenir conversa telefònica amb l’EAP i/o CSMIJ.
6. Elaborar informe psicopedagògic.
7. Confeccionar pautes d’orientació per a la família pel que fa al suport escolar.
8. Elaborar un model de consulta d’assessorament pels docents.
9. Informar l’infant sobre la intervenció que farem.
A la M.M. li estem aplicant un re-test, ja que fa 3 anys que la van diagnosticar i després de tot aquest temps treballant amb ella, la meva tutora volia comparar resultats.
Les proves que havíem planificat passar en iniciar el projecte són:TALEC, WISC-R, DII i test de cares.
En aquest moment ja he acabat de passar el T.A.L.E.C (Test d’Anàlisi de Lectura i Escriptura en Català). La lectura està constituïda per diferents apartats: lletres, síl·labes i text. L’escriptura consta de: còpia, dictat i redactat.
Pel que fa a la lectura de text, comprensió lectora i dictat hi ha quatre nivells amb gradació creixent de dificultat; mantenint el mateix material per la lectura de síl·labes i paraules, així com per la còpia.
Segons el manual, les síl·labes, paraules i textos seleccionats s’han escollit revisant diferents llibres de lectura en català utilitzats a les escoles corresponents als cursos estudiats. Personalment, he trobat aquests textos una mica desfasats o antiquats.
Teòricament, un cop administrat el test i enregistrat els errors comesos per l’infant, ja es pot procedir a comparar els resultats obtinguts amb els de la població general de les seves característiques i obtenir, els percentils corresponents. Això seria una avaluació quantitativa, però aquest tipus d’avaluació, en el nostre cas no ens aporta cap informació útil. Així que el que hem fet ha estat una avaluació qualitativa, analitzant el tipus d’errors que ha comés per poder intervenir sobre ells.
En la part d’escriptura, per exemple, la meva tutora li ha donat molta importància a la ortografia natural, ja que l’alumna està a 4t de primària i hi ha errors sobre els que haurem de treballar.
De fet aquesta prova crec que no ens ha aportat res de nou, ja que en les primeres observacions amb l’alumna sobre els seus escrits i amb la lectura ja vaig poder veure quines eren les seves dificultats. Sembla una manera “oficial” de deixar constància de les “proves” que confirmen les dificultats que té a nivell lectoescriptura. I potser cara a justificar un informe d’avaluació o diagnosi si que cal “quantificar” per valorar i comparar.
Aquesta setmana he començat a passar-li el WISC-R. Aquest test proporciona tres valores de CI (coeficient intel·lectual) associats a les tres escales primàries: verbal, manipulativa i total. La part verbal consta de 6 subproves i la manipulativa de 6 subproves més. L’àrea verbal és molt dependent de les habilitats lingüístiques i constitueix un indicador de la capacitat per l’aprenentatge escolar (lectura, comprensió, etc.). La part manipulativa o espacial es compon d’altres factors més lliures de la influència verbal com són les capacitats sensorials, la discriminació visual o la capacitat viso-motora.
Aquesta setmana només vam poder fer dues subproves de l’àrea verbal i dues de l’àrea manipulativa perquè la nena portava el llibre de matemàtiques per preparar un control pel dia següent.
Test de Percepció de Diferències (CARAS). Aquest test avalua l’aptitud per percebre de forma ràpida i correcta, semblances i diferències. Consisteix en observar grups de 3 cares i ratllar la que consideri que és diferent a les altres dues.
Test D2. Aquesta prova ofereix una mesura de la velocitat de processament de l’atenció selectiva i la concentració mental, mitjançant una tasca consistent a realitzar un cerca selectiva d’estímuls rellevants.
A part d’aquestes proves que nosaltres estem passant i passarem, pel que he estat llegint potser seria interessant també passar el PROLEC-R, però la meva tutora m’ha dit que ella no té aquesta prova. El PROLEC-R avalua els processos lectors. S’obté una puntuació de la capacitat lectora dels infants i informació sobre les estratègies que cada nen/a utilitza en la lectura d’un text, així com dels mecanismes que no estan funcionant adequadament i per tant no li permeten realitzar una bona lectura. L’edat d’aplicació és per infants dels cursos de 1r a 6è d'Educació Primària.
Per acabar, explicar-vos que jo he passat les proves prèvia consulta de manuals i algunes explicacions de la meva tutora, però l’anàlisi dels productes l’hem fet la meva tutora i jo plegades, ja que per mi era la primera vegada i ella m’ha anat explicant molts detalls sobre el que ha anat sortint.
D’altra banda estic tenint dificultats o m’estic retrassant una mica en finalitzar l’avaluació pel fet que quan aquests alumnes tenen algun control s’ha de preparar i hem de canviar de plans. Un cop finalitzada l’avaluació de vegades serà possible aplicar l’objectiu que ens havíem marcat amb el que l’alumne hagi d’estudiar, però ara amb l’avaluació no, així que vaig combinant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada