divendres, 30 de març del 2012

DESCRIPCIÓ DELS CASOS

Quan parlem dels subjectes objecte de l’avaluació i intervenció hem de tenir en compte que es tracta dels dos infants, les seves famílies i els seus professors.
Els subjectes objecte de la intervenció psicopedagògica són un nen (A. X.) i una nena (M.M) diagnosticats amb TDAH pel CSMIJ i que assisteixen al centre psicopedagògic GEPSI (on realitzo les pràctiques) per rebre tractament psicoeducatiu.
L’A.X va arribar al centre fa cinc anys mostrant una gran activitat motora, amb molts problemes de conducta a casa i a l’escola (segons la mare, era un nen incontrolable). Avui dia aquesta conducta és molt més controlada (pren medicació) i al centre només cal incidir sobre les seves dificultats d’aprenentatge escolar. 
La M.M té un germà gran també TDAH i quan el van diagnosticar a ell la família de seguida es va preocupar per fer una avaluació a la M. que presentava els mateixos símptomes. Però la M., a més presenta una dislèxia associada al TDAH, la qual cosa implica un treball en aquesta vessant també. A la M. ara li han de fer un re-test, que serà part del meu pràcticum on aprendré a passar algunes proves psicopedagògiques i a veure la utilitat de fer una valoració qualitativa o quantitativa i veure quina informació útil ens poden proporcionar aquest tipus de proves per fer una la intervenció.
Tots dos alumnes mostren moltes dificultats en la lectoescriptura (base de tots les aprenentatges), la qual cosa provoca un baix rendiment escolar, una baixa autoestima i una desmotivació important per la lectura. Motivació sobre la qual m’agradaria incidir a partir d’activitats de “lectura fàcil”, contes “llegits” (amb les TIC), etc. per introduir aquests infants en el meravellós món de la lectura.
Aquests alumnes assisteixen un cop per setmana al centre (en dies diferents) on es van treballant l’atenció, l’autoinstrucció, la lectoescriptura, els aspectes emocionals i durant el meu pràcticum ens introduirem en les tècniques d’estudis i “brain gym” per intentar millorar les seves capacitats organitzatives i d’estudi amb un pla adaptat a les seves necessitats.
Pel que fa a les famílies totes dues treballen estretament amb la meva tutora per prendre decisions i intervenir en l’àmbit que els toca. Una de les famílies, a més està molt interessada en la formació sobre el trastorn del seu fill per poder tenir més eines per tal d’ajudar-lo. L’altra família està una mica decebuda i no sent amb masses forces per seguir “lluitant” amb els mestres de l’escola on assisteix la seva filla i insisteix en un canvi d’escola.

3 comentaris:

  1. La derivació al teu centre ha estat realitzat a través de l'escola o són les pròpies famílies les que han cercat i entrat amb contacte amb el vostre centre? Com actua o interactua un centre privat amb una escola pública o concertada? qui fa les derivacions: l'EAP?
    Em sembla un projecte molt interessant, i també una oportunitat de poder conèixer com es treballa des de l'àmbit privat!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Thais, en tots dos casos, han estat les famílies les que s'han preocupat de buscar ajuda i assessorament. Cap dels dos tutors d'aquests infants ha estat massa col·laborador i han posat excuses per entrevistar-se amb la meva tutora.
      En aquests moments, hi ha una psicopedagoga nova de l'EAP en un dels centres d'un d'aquests infants i està fent de mediadora entre l'escola (pública) i el centre on faig les pràctiques. Tot just acaben de començar, però ja us explicaré quina direcció prenen les coses.

      Elimina
  2. El plantejament del Pràcticum és molt interessant i donada la prevalença de casos que ens trobem a les escoles i instituts el coneixement del TDHA i de la dislèxia resultent imprescidibles per a qualsevol psicopedagog/ga que intervingui en un centre educatiu.Ara bé, el reconeixement del professorat així com la seva comprensió i la realització de les adaptacions pertinents esdevé el pal de pallé de l'atenció d'aquests alumnes doncs sovint la manca de coneixement per part del professorat o la no acceptació de la diferència en l'aula ordinària comporten greus dificultats que impedeixen l'evolució en els aprenentatges d'aquests alumnes. Encara és molt d'hora perquè puguis donar resposta a aquest plantejament però seria molt interessant que al llarg de les pràctiques recollissis informació sobre com es porta a terme la coordinació amb les escoles, com treballen aquestes amb els alumnes, quines mesures consideres efectives per l'evolució i quines contraproduents. En definitiva, és possible aquesta coordinació centre extern privat i escola?

    M.Àngels Megías

    ResponElimina